Oulun metropoliitta Elia kirkossa ikonostaasin edessä
Ajassa

Metropoliitta Elia ottaa kantaa 4-vuotiaan pojan kuolemaan: Miten tämä voi olla mahdollista?

”Kuinka on mahdollista, että pientä lasta kidutetaan ja jätetään kuolemaan Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa?” Näin kysyy Oulun metropoliitta Elia Joensuussa tapahtuneeseen 4-vuotiaan poikalapsen väkivaltaiseen kuolemaan liittyen – eikä hän ole yksin.
| Teksti: Oulun metropoliitta Elia, Susanna Somppi | Kuva: Metropoliitta Elian oma albumi
Oulun metropoliitta Elia kirkossa ikonostaasin edessä

Oulun metropoliitta Elia julkaisi kirjoituksensa ensin Facebook-sivuillaan. Joensuussa tapahtunut 4-vuotiaan poikalapsen väkivaltainen kuolema sai hänet laatimaan tekstin, joka julkaistaan nyt muokattuna Aamun Koitossa isä esipaimenen luvalla.

”Mistä kumpuaa sellainen pahuus, josta olemme saaneet lukea lehdistä?” alkaa kirjoitus.

Sen jälkeen metropoliitta selventää tarkoittavansa Joensuussa tapahtunutta 4-vuotiaan poikalapsen väkivaltaista kuolemaa. 

”Olen sydänjuuriani myöten järkyttynyt. Kuinka on mahdollista, että pientä lasta kidutetaan ja jätetään kuolemaan Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa? Kuinka sosiaaliviranomaiset ovat voineet päättää palauttaa lapsen äidilleen?”

Poika oli ollut lastensuojelun asiakas, ja hänet oli sijoitettu kiireellisesti kodin ulkopuolelle. Sittemmin hänet kuitenkin palautettiin äidilleen. Poika kuoli kotonaan sänkyynsä kesäkuussa 2023. Kuolinsyylausunnon mukaan menehtymisen syynä olivat palovammat.

Käräjäoikeus tuomitsi pojan 26-vuotiaan isäpuolen törkeästä pahoinpitelystä ja törkeästä kuolemantuottamuksesta sekä muista vähäisemmistä rikoksista 7 vuoden ja 9 kuukauden vankeuteen. Lapsen 22-vuotias äiti tuomittiin törkeästä kuolemantuottamuksesta ja muista vähäisemmistä rikoksista 3 vuoden ja 7 kuukauden vankeuteen.

Lain tulkinta tyrmistyttää

Kirjoituksessaan metropoliitta pukee sanoiksi lukemattomien suomalaisten järkytyksen ja tyrmistyksen pikkupojan kuolemaan liittyen. Aamun Koitto on seurannut aiheesta käytävää keskustelua, ja lähes poikkeuksetta tapaus on herättänyt kysymyksiä lastensuojelun toimivuudesta, sen riittävästä resursoinnista ja oikeuslaitoksemme oikeudenmukaisuudesta. Jopa rikostoimittajat ovat vähintäänkin kummeksuneet lain tulkintaa tässä tapauksessa, kuten esimerkiksi MTV Uutisten Pekka Lehtisen kommentti osoittaa.

"Ja mikä ajaa kiduttamaan ja lopulta hylkäämään pienen viattoman lapsen? Kysymyksiä on enemmän kuin vastauksia, emmekä välttämättä niitä koskaan saa”, metropoliitta Elia kirjoittaa.

Hän tähdentää seuraavaksi, kuinka tapahtunut sotii kaikkea sitä vastaan, joka on Jumalan tahto ihmisiä ja koko luomakuntaa kohtaan.

”Jumala loi kaiken hyväksi; ihmisen omaksi kuvakseen, luomakunnan vartijaksi, pienokaisten kaitsijaksi. Jumala on rakkauden Jumala. Siihen meidän pitää uskoa, koska jos emme siihen uskoisi, ei missään olisi mitään järkeä. Pahuus ja paha henki ovat ikään kuin vastavoimia, jotka pyrkivät tuhoamaan Jumalan rakkauden. Tällainen vastavoima houkuttelee ja valehtelee meille. Se on valheen, kidutuksen, katkeruuden ja kuoleman henki”, metropoliitta Elia kirjoittaa.

”Elämme yhä tässä langenneessa maailmassa, ja jossa pahuus näkyy sotien, viattomien ihmisten tappamisen ja kiduttamisen kautta.”

”Pahuus ei saa viimeistä sanaa”

Isä esipaimen käsittelee tekstissään myös viime viikonloppuna vietettyä ristinkumartamisen sunnuntaita ja sen sanomaa sekä viittaa jo tulevaan pääsiäisen juhla-aikaan.

”Kristuksen ristinkuolema ja ylösnousemus on voitto niistä pahuuden voimista, jotka saavat ihmisen tekemään hirmutekoja. Pahuus ei koskaan saa viimeistä sanaa: se on varattu hyvyydelle, rakkaudelle ja anteeksiantamiselle. Kuoleman vallat tuhoutuvat Kristuksen ylösnousemuksessa ja tekevät lopulta itse kuoleman tyhjäksi.”

Kuitenkin isä esipaimen toteaa myös ajallisen maailman realiteetit.

”Tämä maailma ei ole valmis eikä koskaan tule sitä olemaan. Nykyään kaikkialta tulvivat uutiset kertovat siitä. Niin kauan kuin elämme tässä ajassa, meidän tulee kristittyinä palavasti rukoilla niin elävien kuin kuolleidenkin puolesta, ja että Jumala varjelisi jokaista maapallon asukasta ja aivan erityisesti viattomia lapsia.”

Kirjoituksensa loppupuolella isä esipaimen rukoilee panihidasta eli vainajien muistopalveluksesta tutun rukouksen: 

”Saata, Herra, lepoon kuolonuneen nukkuneen pienen lapsukaisen sielu, ja ota hänet sinne, missä ei ole kipua, ei surua eikä huokauksia, vaan on loppumaton elämä”.

Hän päättää kirjoituksensa sanoihin:

"Hyvyyden Jumala, siunaa ja varjele kaikkia maailman lapsia pahuudelta äläkä anna yhdenkään enää kärsiä. Sillä Sinä olet rakkauden ja kaiken hyvyyden Jumala, ja me kunniaa edeskannamme Sinulle, Isä, Poika ja Pyhä Henki nyt ja iankaikkisesti. Aamen.”

Lähteitä:

Yle

Helsingin Sanomat

MTV Uutiset