Heikki Santasalo(
Minisaarna

Minisaarna: Uusi elämä löytyy ainoastaan tulemalla Kristuksen luo

Perjantai 12.4.2024. Pääsiäisajan toisen viikon perjantai.
| Teksti: Marko Mäkinen | Kuva: Heikki Santasalo
Pääsiäisikoni Kristuksen ylösnousemus

(Joh. 5:30–6:2)

Evankeliumissa Jeesus kertoo vastustajilleen tuomitsevansa oikein ja tekevänsä vain lähettäjänsä tahdon. Johannes todisti Jeesuksesta kuin hetken aikaa loistava lamppu, jonka valosta he halusivat vähän aikaa nauttia. Vielä painavammin hänestä todistavat teot, jotka Isä, jota kukaan ei ole nähnyt, on antanut hänen tehtäväkseen.

Monet tutkivat kirjoituksia, jotka todistavat Jeesuksesta, mutta eivät tahdo tulla hänen luokseen saadakseen elämän. Tällaiset ihmiset etsivät toisilta saatua kunniaa. Heidän syyttäjänään tulee olemaan Mooses, joka kirjoitti Jeesuksesta: jos he eivät usko Moosesta, kuinka he sitten uskoisivat Jeesuksen puhetta.

Tämän kerrottuaan Jeesus lähtee Tiberiaanjärven toiselle puolelle. Häntä seuraa suuri väkijoukko, sillä ihmiset olivat nähneet Jeesuksen lukuisat tunnusteot, joita hän teki parantamalla sairaita.

***

Jumalan Pojan alkuperästä ja tehtävästä todistavat sekä pyhien kirjoitusten sanoma, että hänen tekemänsä tunnusteot.

Uskonnolliset ihmiset, joiden näkemyksiin Jumalan Pojan ilmoitus ja todistus ei sopinut, asettuivat koko maailman Vapahtajaa vastaan. Esteeksi tuli heidän väärin suuntautuva tahtonsa ja maallisen kunnian halunsa.

Uusi elämä löytyy ainoastaan tulemalla Jeesuksen luo, suostumalla ja nöyrtymällä. Tällainen yhteys ei rakennu pelkälle tiedolle, vaan sisäiselle kokemukselle. Tämä kokemus ja sydämen tiedon kasvu on mahdollista saavuttaa kirkon yhteydessä, sillä Herra on läsnä omiensa keskellä.

Sanoillaan Herra ikään kuin kysyy yksinkertaisesti, tahdommeko tulla, uskoa ja löytää ikuisen elämän?

Kristus nousi kuolleista!