Jeesus ja samarialainen nainen lähteellä
Minisaarna

Minisaarna: Samarialaisen naisen sunnuntai antaa jo aavistuksen helluntain tapahtumista

Sunnuntai 28.4.2024. Samarialaisen naisen sunnuntai. Pääsiäisajan viides sunnuntai.
| Teksti: Marko Mäkinen | Kuva: Schuppi/Wikimedia Commons
Jeesus ja samarialainen nainen lähteellä

Samarialaisen naisen sunnuntain aamupalveluksessa

Ylösnousemusevankeliumi VII

(Joh. 20:1–10)

Evankeliumissa Magdalan Maria tulee ensimmäisenä Jeesuksen haudalle ja näkee kiven pois vieritettynä. Hän kertoo siitä Pietarille ja Jeesuksen rakkaimmalle opetuslapselle sanoen haudan olevan tyhjä, ja ettei hän tiedä, minne Jeesuksen ruumis on pantu.

Pietari ja se toinen opetuslapsi rientävät haudalle. Pietari kurkistaa hautaan ja näkee siellä tyhjät käärinliinat ja hikinauhan. Myös toinen opetuslapsi kurkistaa sisään, näkee liinat ja uskoo. Sitä ennen opetuslapset eivät vielä olleet uskoneet Jeesuksen nousevan kuolleista. Opetuslapset palaavat majapaikkaansa.

***

Tyhjät, kuollutta varten tehdyt käärinliinat todistivat ylösnousemuksesta, kuoleman voittamisesta.

Opetuslapsi, jota Jeesus rakasti, vakuuttui ja uskoi nähtyään käärinliinojen todistuksen. Hautaamista varten valmistetut, ihmisten tekemät liinat todistivat luodulle ihmiselle luomattoman ylösnousemuksesta. Kuolema ei voinut hallita Herraa.

***

Kaikki, mitä kirkossa kuulemme ja näemme – evankeliumi, ikonit, suitsutus, ehtoollisen lahjat ja monet muut pyhät asiat – todistavat ja julistavat, että Kristus on noussut kuolleista. Uskoessamme kuolema ei enää hallitse meitä, sillä tiedämme pääsevämme Herran luo.

 

Samarialaisen naisen sunnuntain liturgiassa

(Joh. 4:5–42)

Evankeliumissa Jeesus kertoo kaivon luona samarialaiselle naiselle ikuisen elämän vedestä, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään. Jeesus näkee naisen rikkonaisen elämän, ja nainen tunnistaa hänet profeetaksi.

Silloin Jeesus kertoo ajasta, jolloin Jumalaa ei kumarreta enää vain samarialaisten (Garissimin) vuorella ja valitun kansan vuorella Jerusalemissa: kaikki oikeat rukoilijat tulevat rukoilemaan Isää hengessä ja totuudessa. Kun Jeesus paljastaa naiselle olevansa luvattu Messias, tämä rientää kertomaan siitä toisille.

Opetuslapsilleen Jeesus kertoo, miten he saavat korjata toisen kylvämää satoa. Monet paikalle saapuneet samarialaiset uskovat Jeesukseen ja todistavat, että hän on todella maailman pelastaja.

***

Jeesuksen ja samarialaisen naisen kohtaaminen kertoo jo edeltä helluntaina tapahtuvasta evankeliumin murtautumisesta koko maailmaan Pyhän Hengen voimasta. Näin syntyy pelastuksen kirkko, jonka elämän perustana ovat Jeesuksen iankaikkisen elämän sanat.

Kirkko on kuin Garissimin vuori ja Jerusalemin temppeli; kaikki kansat ja erilaiset ihmiset yhteen kokoava yhteisö. Kirkossa kuulemme koko maailman pelastajan äänen ja jaamme pelastuksen lahjan.

Vapahtaja kutsuu meitä kasvamaan rukouksen hengessä ja totuudessa, mutta myös kutsumaan muita Vapahtajan luo ketään väheksymättä. Ylösnoussut Vapahtaja on tehnyt jo edeltä valmistavan työn hänen kutsuunsa vastaavien ihmisten sydämissä.

Kristus nousi kuolleista!