Vastasyntynyt keskoskaapissa
Arki & ihmiset

Kirkon kanta aborttiin perustuu näkemykseen siitä, että elämä on aina Jumalan lahja

| Teksti: Mari Vainio | Kuva: Pixabay

Yhdysvaltojen osavaltioiden tiukat aborttilait ovat avanneet keskustelun aiheesta myös Suomessa. Miten ortodoksinen kirkko suhtautuu tänä päivänä aborttiin? Sitä pohtivat pastori Kimmo Kallinen ja Ortodoksisto -sivuston koordinaattori, teologi Kaarina Lyhykäinen

Kaarina Lyhykäinen muistuttaa siitä, kuinka elämän arvon ja sen pyhyyden käsittely lähtee Raamatun luomiskertomuksesta.

– Kirkko opettaa, että kaikki on Jumalan luomaa ja jo sinänsä pyhää. Siten elämää ei tulisi tarpeettomasti tuhota. 

– Koko kristinuskossa on kyse elämästä ja kuolemasta. Kristus on voittanut kuoleman. Elämä ja kuolema ovat kristinuskon peruskäsitteitä. Jumala on luonut kaiken tyhjyydestä, olemattomuudesta olemiseen, sanoo taas pastori Kimmo Kallinen. 

Kirkon suhtautuminen aborttiin perustuu näin elämän arvostukseen. Kirkko ei hyväksy aborttia. 

Elämä alkaa kirkon opetuksen mukaisesti hedelmöittymisen hetkestä. Elämä on olemassa jo äidin kohdussa, sikiövaiheessa. Kohdussa oleva ihminen on uusi, ainutlaatuinen persoona. 

– Jo varhaiskirkon opettajat pitivät täytenä ihmisenä sitä, joka ei ole vielä syntynyt, Kallinen muistuttaa. 

Kannamme kaikki inhimillisen keskeneräisyyden taakkaa

Vaikka kirkolle abortti on aina väärin, niin on hyvä muistaa, että tapahtumaketjut ovat pitkiä. Aborttia voi edeltää myös muita, itsessään tuomittavia asioita.

– Jo ennen raskautta on voinut tapahtua surua ja elämään raskauttavia asioita. Nainen on voinut joutua Jumalan tahdon vastaisten tekojen – esimerkiksi väkivallan – kohteeksi, Kallinen pohtii. 

Ihminen ei voikaan aina valita elämänsä tapahtumia. Kimmo Kallinen muistuttaa, että me olemme kaikki ja aina keskeneräisiä. On inhimillistä tehdä virheitä. Elämä tarjoaa meille jatkuvasti risteyksiä, joiden kohdalla meidän on valittava, elämmekö Jumalan tahdon mukaisesti vai emme.

Abortti koskettaa usein juuri nuoria aikuisia. Koulumaailmassa keskustelutavan on Kaarina Lyhykäisen mukaan oltava erilainen kuin seurakunnissa. Vaikka kirkon kanta asiaan tuodaan esille uskontotunneilla, niin keskustelun on oltava avaraa ja sallivaa.  Lyhykäinen iloitseekin suuresti fiksuista tämän päivän nuorista, jotka ovat valmiita kuuntelemaan ja pohtimaan asioita monesta eri näkökulmasta. 

Abortit ovat Suomessa viime vuosina vähentyneet. Lyhykäinen näkee, että yhtenä syynä tähän on koulun terveystiedon tunneilla tarjottu nykyaikainen seksuaalivalistus, jossa asioista puhutaan suoraan ja kainostelematta. 

– Myös uskontotunneilla, joilla aborttia käsitellään eettisestä näkökulmasta, pyrin puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä. 

– Kerron aina mikä on kirkon kanta. Näkökulma aborttiin on se, että se on äärimmäinen keino. Ei yhteiskuntakaan pidä sitä läpihuutojuttuna. Monet ihmiset joutuvat tätä asiaa miettimään hyvin vaikeissa elämäntilanteissa.

Kaarina Lyhykäisen mielestä kirkon näkemys ei käytännössä eroa yhteiskunnan kannasta. Realiteetteihin on joka tapauksessa myönnyttävä. Lainsäädäntö antaa asialle turvan. 

– Vaikka koulussa tuodaan esille kirkon opetus, niin opettaja ei voi ketään syyllistää tai kieltää tekemästä elämässä eteen tulevia valintoja.

Koulussa opettajan tehtävä ei Lyhykäisen mukaan olekaan kertoa miten tulee toimia, vaan auttaa pohtimaan asioita, tuoda mukaan eri näkökulmia. Usein nuoret huomaavat itse kuinka vaikeasta asiasta on kyse. He palaavatkin monesti asiaan sitä yksin pohdittuaan. Keskustelu voi jatkua oppitunneilla useaan kertaan. 

Kaarina Lyhykäinen sanoo lähettävänsä lämpimiä ajatuksia esimerkiksi vanhemmille, jotka joutuvat päättämään esimerkiksi vaikeasti vammaisen lapsen syntymästä. 

– Se on varmasti yksi elämän vaikeimmista tehtävistä. Katson, että kirkko ei voi täysin tuomita tällaista ratkaisua.

Ei pappikaan. Jokaisen aikuisen ihmisen on itse tehtävä omat ratkaisunsa, vaikka niihin pyydettäessä voikin saada apua rippi-isältään. 

Synti tuomitaan, mutta syntinen armahdetaan

Pastori Kimmo Kallinen muistuttaa siitä, kuinka kirkko tuomitsee raskauden keskeyttämisen, mutta tarjoaa armoaan ihmiselle, joka sen valinnan tekee tai joutuu tekemään. Synti tuomitaan mutta syntinen armahdetaan. 

– Siinä on kirkkoyhteyden syvä merkitys. Kirkko kantaa syntisiä, joita me kaikki tavalla tai toisella olemme. Syntejä, virheitä ja vääriä valintoja tekee jokainen. Kirkko tarjoaa armoa ja apua myös abortin tehneelle. 

Jokapäiväisessä elämässä asioita tulee jakaa yhdessä, ihmiseltä ihmiselle. Parhaimmillaan kaiken takana on jaettu, Jumalan luomistyöstä kumpuava rakkaus. Tästä muistuttavat sekä pastori Kimmo Kallinen että teologi Kaarina Lyhykäinen:

– Jumalan rakkaus on totta jokaiselle meistä. On tärkeää puhua asioista niiden omilla nimillä, vapaasti ja suoraan. Abortit eivät lopu maailmasta sillä, että ne kielletään. Hyvä seksuaalivalistus on kaiken perusta.

– Aina ei ihminen voi onnistua valinnoissaan, mutta parhaimmillamme käytämme elämämme niin kuin Jumala on nähnyt sen käytettäväksi. 

Rakkaus voittaa. 

Yhdysvaltain korkein oikeus kumosi kesäkuussa 2022 maan yleisen aborttioikeuden. Historiallisen päätöksen vuoksi osavaltiot voivat itse määritellä lainsäädäntönsä raskaudenkeskeytykseen. Noin puolessa osavaltioista oikeus aborttiin säilyi, noin puolessa ei.

Näissä osavaltioissa abortit kiellettiin tai aborttioikeutta rajoitettiin tiukasti. Yhdysvaltain eteläosan osavaltiot kielsivät abortin täysin ja aborttiklinikat joutuivat sulkemaan ovensa heti. Yli puolet amerikkalaisista synnytysikäisistä naisista asuu osavaltioissa, joissa aborttioikeus kiellettiin tai sitä rajoitettiin voimakkaasti. 

Suomessa tehtyjen aborttien määrä on vähentynyt viimeisen vuosikymmenen aikana. Vuonna 2021 Suomessa tehtiin noin 7 600 aborttia, eli 6,7 keskeytystä tuhatta hedelmällisyysikäistä (15–49-vuotiasta) naista kohti. Kymmenen vuotta aikaisemmin, vuonna 2011, aborttien kokonaismäärä oli noin 10 700. Yli 90 % aborteista tehdään sosiaalisin perustein. Suomen nykyinen aborttilainsäädäntö on vuodelta 1970. / Lähteet: THL, Yle -Uutiset.