Vaaleapohjainen luontoaiheilla koristeltu pääsiäimuna
Ajassa

Kristus nousi kuolleista! Pääsiäismuna symboloi ylösnousemusta

Pääsiäismunia, joita RIISAn kokoelmissa on noin 500, on valmistettu mm. puusta, luusta, kivestä, posliinista, lasista, jalometallista, vahasta ja paperimassasta.
| Teksti: Teresa Töntsi | Kuva: Ilona Pelgonen, Harri Peiponen
Vaaleapohjainen luontoaiheilla koristeltu pääsiäimuna

Jo ennen ajanlaskun alkua muna symboloi monessa kulttuurissa hedelmällisyyttä, luomista ja elämän alkua. Pääsiäismunien historia alkaa varhaiskristilliseltä ajalta, ja kristillisen kirkon traditiossa muna on ikuisen elämän ja Kristuksen ylösnousemuksen symboli. Perimätiedon mukaan Magdalan Maria kertoi Rooman keisari Tiberiukselle ylösnousseesta Vapahtajasta ja antoi hallitsijalle lahjaksi kananmunan tervehtien: ”Kristus nousi kuolleista! Katso, tämä muna on nyt kuollut, mutta sen sisällä on uusi elämä!” Keisarin epäillessä kuolleista ylösnousemusta pyhän apostolienvertaisen Marian kädessään pitämä kananmuna muuttui punaiseksi. Punainen pääsiäismuna on tänäkin päivänä tärkein pääsiäismunien väri ja ylösnousemisen vertauskuva.

Luontoaiheinen pääsiäismuna johon on maalattu lintuja ja pääsiäistervehdys
Arkkipiispa Leon kokoelmaan kuuluvassa pääsiäismunassa suomalainen luonto on läsnä. Pääsiäismunan on maalannut ikonimaalari Hilkka Blåfield 2000-luvulla. Kuva: Ilona Pelgonen, RIISA

Pääsiäismunia, joita RIISAn kokoelmissa on noin 500, on valmistettu mm. puusta, luusta, kivestä, posliinista, lasista, jalometallista, vahasta ja paperimassasta. Kasvit ja ornamentit olivat tyypillisiä koristeaiheita uuden elämän vertauskuvina.

Perimätiedon mukaan Magdalan Maria kertoi Rooman keisari Tiberiukselle ylösnousseesta Vapahtajasta ja antoi hallitsijalle lahjaksi kananmunan tervehtien: ”Kristus nousi kuolleista! Katso, tämä muna on nyt kuollut, mutta sen sisällä on uusi elämä!”

Uskonnolliset aiheet yleistyivät 1800-luvun puolivälissä, ja muniin maalattiin mm. ikoneita ja pyhäkköjä. Pääsiäismunia voidaan värjätä, koristella sulalla vahalla (pisanka-menetelmä), kirjoa, huovuttaa, raaputtaa ja koristaa mm. helmin, langoin ja liimaamalla. Pääsiäisyön jumalanpalveluksessa kirkkokansalle jaetaan sipulinkuorilla tai punajuurimehulla värjättyjä keitettyjä kananmunia. Pääsiäisilosta kertovat myös suklaamunat, joita lapset saavat pääsiäisenä palkaksi Palmusunnuntain virpomisestaan.

Ortodoksisessa perinteessä pääsiäismunat koristellaan Kristus nousi kuolleista -tervehdyksellä. Venäjän kirjaimet XB, Hristos voskrese ja kreikan vastaavat XA, Hristos anesti kertovat pääsiäisen ilosanomasta.  Pienissä kaulaan ripustettavissa miniatyyrimunissa kuvatut aiheet ja värit ovat rajattomat, ja näistä korumunista koostuva kaulaketju on runsaudessaan näyttävä.

Pääsiäisilosta kertovat myös suklaamunat, joita lapset saavat pääsiäisenä palkaksi Palmusunnuntain virpomisestaan.

Vuonna 2019 RIISA sai mittavan lahjoituksen KP Helsingin ja koko Suomen arkkipiispa Leolta. Hänen nimeään kantavassa kokoelmassa on yli 200 eri tekniikoin valmistettua pääsiäismunaa. Museon kokoelmia täydentää myös lahjoitus, joka sisältää 213 pääsiäismunaa. Kokonaisuuden on kerännyt katolinen sisar Theresa Jezl, joka vaikutti Suomessa yli 40 vuotta. Hän kuului Kalliin veren sisarten sääntökuntaan Tampereella. Sisariston ikäännyttyä yhteisö lakkautettiin ja sisaret muuttivat Yhdysvaltoihin, missä Sisar Theresa elää edelleenkin. Mittava pääsiäismunakokoelma jäi Helsinkiin Jeesuksen Pyhän Sydämen pappien yhteisön isä Ryszard Mis’n huomaan. Viime vuonna mittava kokoelma löysi uuden kodin RIISAsta, ja kertoo osaltaan ekumeenisesta yhteistyöstä Suomessa.

Kristus nousi kuolleista, kuolemalla kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi. (Pääsiäistropari)

RIISAn Pyhyyden portailla -kokoelmanäyttelyä on täydennetty huhtikuussa 2022 avautuneella Pääsiäismuna – ylösnousemisen symboli -näyttelyllä. Se kertoo pääsiäismunien historiasta, valmistus- ja koristelutekniikoista sekä pääsiäisen ilosanomasta, ylösnousseesta Kristuksesta. Pääsiäismunat ovat kirkkomuseon arkkipiispa Leon, sisar Theresa Jezl´n ja keräilijä Risto Vilhusen kokoelmista.

Pääkuva ylhäällä: Hilkka Blåfieldin maalaama pääsiäismuna. Kuva: Ilona Pelgonen, RIISA

Jutun otsikkoa muokattu 17.4.2022 klo 09.22 lisäämällä otsikkoon pääsiäistervehdys

Kolme lasista pääsiäismunaa kuvattuna tummaa taustaa vasten
Lasisissa pääsiäismunissa valo luo pintaan kolmiulotteisuuden. Vihreässä lasimunassa on hiontakoristelua, kultausta ja keskellä keisari Nikolai II:n monogrammi. Kuva: Harri Peiponen
Pääsiäismunaan on maalattu mirhantuojanaiset Kristuksen haudalla
Anna Aldoshinan maalaama puinen pääsiäismuna kuvaa mirhantuojanaisia Kristuksen haudalla. Valkoisiin pukeutunut enkeli osoittaa tyhjää hautaa ja valkoisia käärinliinoja, ylösnousemisen ihmettä. Kuva: Harri Peiponen
Rivissä tasolla kolme lasista pääsiäismunaa joihin on kuvattu pyhäkköjä
Kirkot ja rukoushuoneet ovat oma kokonaisuutensa RIISAn Pääsiäismuna-näyttelyssä. Kuva: Harri Peiponen
Pyhä Kolminaisuus kuvattuna värikkääseen pääsiäismunaan
Ikoniaiheet, kuten Kristus, Jumalansynnyttäjä ja enkelit, tulivat kuvakerrontaan 1800-luvun puolivälissä. Toisinto pyhittäjä Andrei Rubljovin (Rublevin) ikonista Pyhästä Kolminaisuus tai Abrahamin vieraanvaraisuus. Kuva: Harri Peiponen